Træning​

Kroppen er skabt til at skulle bruges. Dermed er den bedste måde at ødelægge den på, at undlade at bruge den. Use it or loose it!

Videnskabelige undersøgelser viser, at træning har en forebyggende effekt på smerter, der udspringer fra muskler, knogler og led. Man bør dog ikke forsøge at træne smerterne væk, uden først at have konsulteret en specialist på området.

Hjemmeøvelser.

Nogle ryglidelser kan have gavn af simple øvelser på gulv uden hjælpemidler, dvs. de kan udføres hjemme. Afhængig af diagnosen vil kiropraktoren lave et individuelt tilpasset program, som patienten får med hjem.

McKenzie

Diskusprolaps eller andre diskusrelaterede lidelser kan have gavn af særlige øvelser der gentages mange gange dagligt (McKenzie). Formålet er at gentage en bevægelse i en lindrende retning, typisk bagoverbøjning, hvorved man kan nedsætte/fjerne nervetrykket.

Stabiliserende træning

Kan du genkende en eller flere af nedenstånde situationer:
Tilbagevendende ømhed eller smerter i lænderyggen. Smerter ved selv ”almindelige” bevægelser. Mangeårigt lænderygbesvær. Beskyttende adfærd af frygt for at få lændesmerter igen. Fornemmelsen af manglende balance og kontrol i lænden.
- så er stabiliserende rygtræning måske noget for dig.

Princippet i denne træningsform er væsentligt anderledes end traditionel rygtræning, idet der fokuseres på at øge stabiliteten, udholdenheden og især samspillet mellem ryg- og mavemusklerne, frem for at øge styrken i hver enkelt. Øvelserne kan være svære at udføre i starten, da man skal kunne koordinere flere forskellige muskler på en gang. Derfor er det vigtigt at øvelserne udføres regelmæssigt i begyndelsen og bliver gjort gradvist sværere i dit personlige tempo.

Dynamisk træning

Træning i maskiner og/eller med løse vægte, eventuelt kombineret med konditionstræning kaldes dynamisk træning. Denne traditionelle træningsform er specielt velegnet i slutfasen af et behandlingsforløb, hvor patienten mangler at få styrket og genoptrænet muskulaturen. Desuden har dynamisk træning en god forebyggende effekt overfor mange lidelser i muskler, knogler og led

Holdningskorrigerende øvelser

En dårlig holdning (medfødt eller erhvervet) omkring nakke/skuldre eller lænd/bækken kan være årsag til mange problemer i muskler og led, foruden at det kan give mange spændingsrelaterede gener såsom hovedpine, træthed, ømhed etc. Et vigtigt element i træningen kan derfor være, at man inddrager en eller flere holdningskorrigerende øvelser. Typisk har den dårlige holdning medført at visse muskler er blevet for spændte og har trukket sig sammen (blevet for korte), mens deres modsidige muskler er blevet for slappe. De holdningskorrigerende øvelser vil derfor indeholde specifikke stræk af de korte muskler og styrkelse af de slappe muskler.

Specifik træning for særlige led

Visse lidelser i kroppens muskler og led kræver særlige øvelser for at genopbygge normal funktion. Disse vil typisk bestå af elastik- og strækøvelser. Eksempler på lidelser der vil have gavn af særlige øvelsesprogrammer: Tennisalbue, skulderlidelser, hoftelidelser, musearme.

Kontakt os

Kiropraktisk Klinik, Kolding ApS

CVR: 25469461

Vestertorv 4

6000 Kolding

Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til os.

Telefon: 75 52 72 72

Weekendvagt:

Lør - Søn 09:00 - 10:00

Ring venligst på: 70 20 36 34

Vi sponsorerer:

- KIF-Kolding København

Find vej:

Kiropraktisk Klinik, Kolding ApS
Vestertorv 4
6000 Kolding
Tlf.: 75 52 72 72
CVR: 25469461